

Welkom en leuk dat je meer wilt weten over Rekenmaatjes .
Mijn naam is Saskia van den Hout.
Ik ben al meer dan 25 jaar werkzaam als basisschoolleerkracht. Iemand uit het werkveld dus!
Dat zie je terug in de workshops en cursussen die ik aan vakgenoten geef.
Het is vooral de manier waarop het onderwijs wordt gegeven, die bepaalt hoe succesvol leerlingen in het rekenonderwijs zijn. Dus…… hoe ga jij die taak aanpakken?

Herken jij je hierin?
Lessen uit de (reken)methode matchen niet altijd met wat de groep of leerling daadwerkelijk nodig heeft. Het wringt. Dus ging ik vaak aan de slag om de les passend te maken. Ik heb veel werkbladen, materialen en circuits gemaakt. Steeds met de vraag in mijn achterhoofd: “Hoe kan ik het begrip en de betrokkenheid vergroten?”
Enkele jaren geleden kwam ik in aanraking met het Reken-huis, het regionaal ontwikkelcentrum gecijferdheid voor het basisonderwijs.
Daar werd mijn onderbuikgevoel, dat het rekenonderwijs anders kan, bevestigd. Ik kreeg antwoord op veel vragen, die ik in de praktijk tegenkom.
Door het toepassen van de ijsbergdidactiek wordt verder gekeken dan de formele som. Juist door te investeren in de gelaagdheid onder de som, ontstaat er inzicht en creëer je drijfvermogen.
Ik merkte dat de betrokkenheid en het plezier bij de leerlingen groter werd.
Vakgenoten kwamen steeds vaker om advies vragen.
Vanuit deze kennis, ervaring en gedrevenheid is Rekenmaatjes ontstaan.
Rekenmaatjes biedt krachtige leertrajecten en doordachte materialen aan die ook naast de methode ingezet kunnen worden. Zo kun je een kwaliteitsslag maken in je rekenonderwijs.
Wil je meer informatie over Rekenmaatjes of heb je een vraag?
Neem dan gerust contact met me op.
Groetjes,
